CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, January 9, 2010

:: NOSTALGIA ::

Song by P Ramlee

Lyrics by S Sudarmaji


Hendak ku nangis

Tiada berair mata

Hendak ku senyum

Tiada siapa nak teman

Kalaulah nasib

Sudah tersurat

Begini hebat

Apa nak buat

.

Di mana kan ku cari ganti

Serupa denganmu

Tak sanggup ku berpisah

Dan berhati patah

Hidup gelisah

.

Alangkah pedih rasa hati

Selama kau pergi

Tinggalku sendirian

Tiada berteman

Dalam kesepian

.

Dunia terang menjadi gelita

Cahaya indah tiada berguna

Keluhan hatiku

Menambah derita

Tetap kau jua

Tak kunjung jelma

.

Dimana kan ku cari ganti

Mungkinkah di syurga

Untuk kawan berduka

Menangis bersama

Selama-lama

====================================

I want to cry

But I have no tears

I want to smile

But there is no company

If my fate

Has been determined

To be like this

What can I do

.

Where can I find another

Like you

I can't bear this parting

And heartbreak

Living in agony

.

My heart aches so much

Since you've been gone

Leaving me all alone

With no one

All alone

.

The bright world becomes dark

The beautiful light is useless

The weeping of my heart

Adds to my sorrow

But you still

Never appear

.

Where can I find another

Perhaps in heaven

To grief with me

To cry with me

Forever and ever



kenapa harus kita lupa pada seniman agung kita, begitu juga dengan seniwati Saloma, lakonan mereka memang berkesan dan nyanyian mereka menusuk dikalbu...



p/s: my bunnies hollond lop sihat jerk..

28 comments:

FaizalSulaiman said...

huhuhu..klasik

Tunjuk Bintang said...

memang clasic sesangat kan..

zain_azuan said...

kalu la lagu tu dalam bahasa inggeris,,, mang punah ler bait2 klasik tu...huhuhu...

tetibe meroyan fasal drama kasik pulak dah.....

mohd noh said...

lagu orang seni jauh beza dgn lagu2 masa kini...walaupun berabad lama tetap juga menjadi pilihan pengubat jiwa yang luka... :D

LavENDer Wind said...

tak pernah di lupa seniman yang istimewa ini
karisma yang terserlah

bak katanya dalam hayat lakonan dulu

"hensem tidak, manis ada" < Ramlee che Puteh

bujang bakal senang said...

huhuhu.bro ni asik bersedih je

secangkir madu merah said...

Alangkah pedih rasa hati
Selama kau pergi
Tinggalku sendirian
Tiada berteman
Dalam kesepian....

huhuhuhu...

janganlah menangis tunjukbintang...

e. indah said...

kita membesar ngan cite2 dia ...tak kan senang nak lupa ...
sumtin on his songs n voice sgt pure ..sore dia takyah nak nanyi mencuba sgt utk sedap...tapi originaliti bersehaja itu mmg merdu

Tunjuk Bintang said...

zain_azuan:
asyik dengar lagu akim jerk.. naik bengang aq..

Afzainizam said...

Salam dari kami http://firestartingautomobil.blogspot.com

Salam kunjungan salam ziarah…. Thanks kerana berkongsi story pada kami … kami sedang berusaha membaca older post entry kamu…. Wow entry yang menarik

Pada suatu perkenalan yang telah lama
yang tidak disangka-sangka
satu jalinan persahabatan
di antara kita

dek keluhuran
ketulusan hatimu
sifat memahamimu
dalam mengeratkan hubungan

dalam jalinan persahabatan
sesungguhnya
kunci sebuah persahabatan
adalah pengertian dan kepercayaan

amboi ni cerita & lagu klasik ni....

yup tak kiralah P.ramlee seniman agong....

tak lekang dek zaman tak luput dek ingatan....

baguslah kalau kita amat menghargai sebuah kilau sang berlian yang tak kan hilang sinarnya...

Riesna Zasly said...

klasik nan memukau
moga keindahannya tak luput dek zaman

epol said...

retro skali..hehe

nway bro,mmg citer p ramlee & lagu2 nya best & all time fav bagi suma org Malaysia..cuma skang nie dah tak terasa eksklusifnya sebab astro prima hari2 dok tayang citer p ramlee..

Tunjuk Bintang said...

MD.NOH:
jiwa yang luka ker en.mohd noh... hehehe..

Tunjuk Bintang said...

LW:
tu lah, sekarang stesen2 TV masih mainkan filem2 lakonan dan arahan allayarham P.Ramlee

Tunjuk Bintang said...

BBS:
sedih x jugak, pilu jerk.. huhuhu... melampiaskan kekecewaan dihati..

Tunjuk Bintang said...

SMM:
x menangis la.. pilu mengenangkan hayat yang lepas2..

Tunjuk Bintang said...

e.indah;
betul tu, kadang2 dialog atau loghat percakapan mereka pon kita dah hafal. "labu..labu.. hujan dah turun, angkat kain..."

Tunjuk Bintang said...

afzainizam:
emph.. harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama.. ingat tu!

Tunjuk Bintang said...

Riesna Zasly:
yup.. yang lama masih bersilau jika diasah kembali..

Tunjuk Bintang said...

epol:
hahahahhaa.. x per jap lagi orang dah kurang tengok coz dah layan af musim baru. kui...kui...

NUke_Rude said...

stuju. bole kata takde lagu2 skng ni yg boleh disamakan dgn hasil nukilan p.ramlee dlu2.

:)

Tunjuk Bintang said...

nuke_rude:
ya benar.. sampai sekarang pon orang masih bersiul2 dengan lagu beliau..

Afzainizam said...

Sememangnya difahamkan saat-saat akhir kematiannya pada 1973 dipenuhi dengan ketegangan perihal kehidupan peribadinya. Tetapi kesannya telah meresap ke dalam ingatan seluruh peminatnya dan tidak boleh dipadamkan.

Apabila saat kematiannya akibat serangan jantung pada usia seawal 45 tahun di rumah terakhirnya di Kuala Lumpur , beliau telah melakonkan 60 buah filem dan mengarah sebanyak 37 buah filem.Beliau turut menandungkan lebih daripada 250 termasuklah lagu yang kini abadi seperti Bunyi Guitar, Malam ku Bermimpi, Jeritan Batinku dan melodi yang sangat memukau iaitu Jangan Tinggal Daku.

P. Ramlee meninggal dunia pada 29 Mei 1973. Setiap tahun, pada tarikh tersebut, media-media hiburan di Malaysia akan mengenangkan pemergian seniman yang amat disayangi ramai ini. Mereka mendoakan alwah seniman ini sentiasa dicucuri rahmat dan dikenang hingga ke akhir hayat.

Peringatan yang tidak terhingga kepada insan yang telah meninggalkan tanda dalam industri perfileman negara. Pemergiannya merupakan sebuah lagenda. Semua telah bersetuju bahawa suaranya adalah kelebihannya. Ianya mempunyai kualiti menusuk yang boleh membawa pendengar sehingga ke alam maya. Beliau menyanyi, menulis lirik dan mencipta lagu kira-kira 200 buah lagu yang muncul dalam kesemua 63 buah filem. Popularitinya adalah peminatnya, yang terdiri daripada muda dan tua yang telah menemui kemuncaknya sebelum saat kematiannya.

Kini, pokok kelapa masih lagi berayun berdekatan tempat kelahiran P. Ramlee dan kanak-kanak berkeliaran di kampung kedengaran seperti beberapa tahun lalu. Potret Teuku Nyak Puteh dan isterinya Che Mah sekarang tergantung di dalam rumah tersebut yang sejak 75 tahun mengiringi kemasyhuran anak yang telah ditakdirkan.

salam dari http://firestartingautomobil.blogspot.com

zain_azuan said...

bintang... walau sejauh mana kita melangkah, kenangan silam jangan kita lupakan... coz itu lah yang mendewasakan kita menjadi diri kita kini...
sesekali mengutip kenangan lalu memberi kita perangsang untuk terus maju di masa hadapan

mohd noh said...

setuju dgn zain_azuan...

Pengalaman telah mendewasakan
mematangkan fikiran
pahit getir yang pernah kulalui
guruku sejati...

Tunjuk Bintang said...

afzainizam:
wah sempat ko melengkapkan ionfo tentrang p.ramlee kat komen ko yerk.. terima kasih banyak..

Tunjuk Bintang said...

zain azuan:
aq kembali sedar dimana kakiku tegak berdiri. walaupon aq sepi sendiri, kupasak kaki dibumi realiti. pengalaman mendewasakan aq.. baik buruk liku2 kehidupan sebagai manusia..

Tunjuk Bintang said...

mohd noh:
amboi.. sempat bernyanyi lagu spring lagik.. itulah.. penglaman banyak beri kita kesedaran dan impak dalam kehidupan kita sekarang...